UR ARKIVET 2002...

Ta även en titt i arkivet från andra års års aktiviteter

2006 - 2005 - 2004 - 2003

ADVENTSRITT I VÄSTERGARN 2002

BILDEN FRÅN VÄNSTER: Gun Holmberg/Mosi, Rosis Widegren/Leiri, Anki Jonasson/Blesi,
Gunnar Britse/Blesa, Ingrid Wahlén/Blakkur, Eva Svensson-Westin/Mosi, Gunilla Britse/Gejsir, Agneta Hallenfur/Rúmba och Helen Alm/Gáska.

Söndagen den andra advent träffades 9 ryttare hemma hos oss på Ammor i Västergarn, för att rida en adventsritt. Det var Anki och Agneta som hade hittat en fin och lagom lång tur. Efter en sväng i sommarstugeområdet vid Tofta strand och förbi Vikingabyn blev det en kort men fartfylld galopp. Anki hittade en korg som "tomten" hade glömt. I korgen fanns glögg och godsaker till både hästar och ryttare. Ja glöggen var ju bara för ryttarna. På hemvägen red vi längs stranden och det blev en lång, härlig galopp på Tofta strand.

När vi kom tillbaka blev det fika med hembakt vörtbröd, lussebullar, glögg och pepparkakor. En trevlig ritt som är på väg att bli en tradition...? / HELEN

GLR:s HUBERTUSJAKT
Söndagen den 2 december 2002 anordnades årets Hubertusjakt av GLR med start i Mulde.

Det var två jaktlag -det snabba och det mindre snabba- men våra hästar valde självklart det snabba laget med dom stora pojkarna! Från Austur var vi en tapper trojka bestående av Anki, Rosis och Agneta, som efter lite nervlugnande glögg red iväg i regndiset, fast beslutna att visa att våra små islänningar minsann inte går av för hackor!

Tror det var ett 30-tal hästar med och Lolle och Fredrik Bogren låg i hasorna på oss. Fredrik undrade om Rúmba sparkades (!!!!) för hans häst var inte inriden!!!. I första långa galoppen låg vi i parallellt! Vid Puser togs det rast och vi blev bjudna på kaffe/Cola och varm korv med bröd - mycket uppskattat!

Thomas Lindgren, westernryttare och tillika fotograf passade där på att föreviga vårt deltagande i jakten. På hemvägen blev det en härlig lång galopp över en stubbåker och hej vad det gick undan!

Vi ville givetvis inte knäcka dom andra ryttarnas självkänsla genom att plocka ner den på en pinne upphängda rävsvansen, så vi lämnade fältet fritt före upploppet (det gjorde Lolle och Fredrik också). Det var min första jakt, (Anki och Rosis är veteraner), men definitivt inte den sista.

/Agneta och Rúmba

Anki Jonasson/Blesi, Rosis Widegren/Leiri & Agneta Hallenfur/Rúmba.

Nina Bergholtz. AVELSKURS - exteriörbedömning på Gotland den 12-13 oktober

Avelsdomaren Nina Bergholtz har hållit i en kurs i exteriörbedömning här på Gotland.

Första dagen var vi i Västergarn. Nina inledde kursen med teori kring bedömningen av de olika egenskaperna, poäng, faktorer och hur själva bedömningen går till.

Vi startade de praktiska övningarna i grupper om två och två och "bedömde" totalt sex hästar första dagen. Vi tyckte att det kändes ganska svårt när man skall bedöma sina egna och andras hästar. När det gäller mina egna hästar insåg jag att en av hästarna hade en

benställning som var något sämre än vad jag hade förväntat mig. Men konstigt nog blev det inga större överraskningar det stämde ändå ganska bra med vad jag hade tänkt mig.

På söndagen bedömde vi tre hästar i Vänge och en i Ala. Det var otroligt nyttigt att få träna praktiskt på sammanlagt tio hästar. Vi tycker att det var otroligt givande att få träna på detta sätt, under en så sakkunnig ledning!

Vi hade dessutom jätte kul. Det blev många diskussioner och glada skratt under dessa två dagar!

Ett JÄTTE STORT TACK till Nina!

Ulla, Helena, Bengt, Gunilla, Cilla Ellen, Jenny och vid pennan Christina

KLUBBMÄSTERSKAP 28-29 SEPTEMBER 2002
I detta Austurs första historiska KM var det sex ekipage som hade möjlighet att kämpa om titeln klubbmästare 2002. Det krävdes deltagande i minst tre grenar.

Beräkning av poängen för att få fram klubbmästaren har gjorts enligt FIPO på grundomgångarnas resultat. Resultaten beräknas på de tre bästa klasserna för varje ryttare, som har deltagit i minst tre klasser. Poängen från de olika klasserna har viktats så att varje klass "väger" lika mycket.

TRAIL:
4. Agneta Hallenfur & Rúmba frá Nordur-Hvammi - 4,73p
5. Ingrid Jacobsson & Kola från Sibbiens - 4,63p
6. Antonia Baumert & Blakkur frá Nedridal - 4,30p

BILDEN: Jenny Lindley, Susanne Warodell & Lokkur från Sorunda.

LÄTT TÖLT
3. Rosis Widergren & Leiri frá Ökrum

LÅNGRITT PÅ FÅRÖ

September 2002

Vi i islandshästklubben Austur har många gånger pratat om att göra en långritt på Fårö och den 14-15 september 2002, så blev den äntligen av. Fåröbon Bertil Gabrielsson var initiativtagare och arrangör. Han hade ordnat med logi, middag och lunch till en facil penning och därutöver bjöd han oss på en ridhelg vi sent ska glömma.

För er som inte är så bevandrade på Gotland, så ligger Fårö längst norrut på Gotland. Fårö är en 35 km lång ö, som är känd för sin säregna och karga natur, Gotlandslamm, raukarna och de kilometerlånga sandstränderna. Fårö har ca 600 året-runt-boende.

DAG 1.
Samling kl 10.00 vid färjeläget i Fårösund för resa med vägverkets färja till Fårö. Åtta hästtransporter samt en hel del annan trafik gjorde att personalen på färjan fick stuva lite extra för att alla skulle komma ombord. Efter en 10-minuters båtresa körde vi iland på Fårö och fortsatte vidare upp till Sudersand. Efter bygge av hagar för hästarna och inkvartering i stugorna på ”Sudersands Semesterby” för oss ryttare, väntade välkomstkaffe på oss uppe på Badrestaurangen.

Förberedelser inför dagens ritt.

Efter kaffe förberedde vi oss för en ridtur, som utgick längs Sudersands sandstrand söderut. Det är svårt att tänka sig att denna strand bara för lite drygt en månad sedan var fullproppad med solbadande turister. De enda som fanns på stranden nu var några enstaka flanörer, som tittade till lite extra när vi töltade förbi. Det var en speciell känsla när vi gav oss av -19 pigga islandshästar i alla möjliga färger-.

På väg längs stranden nedanför Stora Gåsemora.

Till en början hade somliga lite mer bråttom än andra och emellanåt var det rena "racet" då flera ville vara först. Det märks att hästarna tycker att det är roligt att rida ut tillsammans och jag blir alltid lika imponerad över att det fungerar så bra hästarna emellan - trots att de aldrig träffats förut.

I norr kunde vi se mörka moln torna upp sig och åskan mullrade i fjärran. Vi hann bara komma av stranden så kom regnet ikapp oss och vi hamnade i ett snabbt övergående spöregn. Vi som inte var utrustade med regnställ blev nästan genomsura, men inga sura miner för det.

Ridturen fortsatte in över landet, förbi grindar, genom karga lammhagar, skog och förbi vackra kalkstenshus. Efter någon dryg timme i sadeln var vi framme vid Ekeviken på västra sidan av ön.

Här pustar vi ut en stund vid Ekeviken.

Efter ytterligare en sandgalopp vek vi österut längs de sandiga och mjuka stigarna i närheten av naturreservatet vid Ulla Hau, som är ett stort område med flygsand. Området började formas av vinden under 1700-talet, men sandens vandring stoppades en bit in på 1900-talet och kvar blev då en mäktig hästskoformad sanddyn med öppning norrut.

Därefter var turen slut och vi var tillbaka vid stugbyn. Efter att ha pysslat om våra fyrfota vänner väntade en varm dusch och uppladdning inför middagen, som intogs i restaurangen. Det blev god mat, en stunds samvaro med en massa hästsnack innan alla drog sig tillbaka till sina stugor. Det var ju en dag i morgon också....

Här passserar vi förbi den första utgården vid Sudersand på väg norrut.

DAG 2.
Efter en god natts sömn var det uppstigning och frukost i stugorna. Ett par av hästarna hade varit på rymmen under natten, men fångats in av några som inte kunnat sova. Kanhända kände de på sig att något var på gång och fann för gott att gå upp för att titta till alla hästarna.

Uppsittning och avfärd längs Sudersands sandstrand norrut. Ridturen fortsatte längs den vackra kusten och det blev några vadningar runt utgårdar (staket som går ut i vattnet). Vi passerade även förbi ett gammalt militärt värn maskerat som kvarn!!

Samling på Skalasand.

Slutligen nådde vi stranden vid Skalasand och det blev en härlig galopp i sanden.

En paus på stranden.

Efter en kort bit i skogen kom vi sedan ut på norra kusten och ”Norsta Aurar”, som förmodligen är Gotlands bästa och längsta strand. Det blåste en hel del motvind så det blev till att nästan ligga på hästhalsen i galoppen för att inte fånga för mycket vind.

Tänk dig vilken frihetskänsla att –så långt ögat når- ha sandstrand framför sig och möjlighet att sträcka ut i full galopp – höra vindens brus, se vågorna slå upp på stranden och höra hästhovarnas dova dunkanden i sanden…… Man kan inte ha det så speciellt mycket bättre än såhär.

En karavan av islandshästar på Norsta Aurar.

Vid Skärsände (en udde på Fårös nordspets) väntade Hasse Engström från ”Badrestaurangen” med en välbehövlig lunch med dricka och smarrig rostbiff- & potatissalladsmacka. Efter att ha pausat ca 45 minuter fortsatte vi söderut längs västra sidan för att sedan rida in i skogen över ön förbi Ulla Hau och tillbaka till Sudersand.

Efter att ha intagit eftermiddagskaffe på restaurangen påbörjades nedmontering av hagar och inlastning av hästar. Det sistnämnda blev en historia för sig, då inte alla hästar visade sig vara helt lättlastade. En tog saken i egna "hovar", och stack till skogs. Efter en stunds letande och skramlande med havrehinkar och diverse annat gott, så lät sig rymlingen infångas och -med lite "övertalning"- lastas på transporten.

Till sist ett stort tack till Bertil för en underbar helg - Jag vet att jag inte är ensam om att hoppas på att detta ska bli en årlig Auster-tradition. Fårö har en natur som är andlöst vacker och man kommer den speciellt nära på hästryggen.

Artikelförfattaren Ingrid Wahlén på Fagri-Blakkur frá Strandarhöfda.

/ Ingrid Wahlén &
Fagri Blakkur frá Strandarhöfda

SM 2002 PÅ TUNABANAN
I år var vi bara fem klubbmedlemmar som åkte till SM. Det var som vanligt en fantastisk upplevelse!! Det är verkligen otroligt roligt att få se så många JÄTTE fina ekipage. Information om SM kommer på SIF:s hemsida, i "Islandshästen" och i "Ridsport".

Ur ett Gotländskt perspektiv var det naturligtvis roligt att se Cillas uppfödning Jarpur från Stenstugu och de två Gustur-sönerna Valiant frá Hreggsstödum och Mjölnir från Ödemården.

KURS I TRÄKUMLA 25-26/5 2002

Tack vare stort intresse blev det ytterligare en kurs för Anna Jardelin. Det blev två fantastiska kursdagar i en jätte fin miljö hemma hos Lotta med familj.

FEYKIRS VÅRTÄVLING 27/4 2002
Några Austur-ekipage deltog i Feykirs vårtävling. Det blev en jätte trevlig tävlingsdag, trots det dåliga vädret!! Ett stort tack till Feykir, domarna Malin Brännlund och Max Olausson samt alla som ställde upp som funktionärer!!
A-FINAL - LÄTT FYRGÅNG

TRAIL
1. Rosis Widergren & Leiri

TRÄNINGSTÄVLING I SJONHEM 7/4 2002
Träningstävlingen blev verkligen en otroligt bra träning både för ryttare, hästar och funktionärer!!! Vi lärde oss en massa. Vi hade det stressigt, men jätte roligt tillsammans! Det här var definitivt inte sista tävlingen! Eller hur?

FINAL LÄTT FYRGÅNG

4. Anki Jonasson & Blesi från Lerum - 4,80p
4. Madelaine Entin & Höttur frá Björk - 4,8p

En lycklig Antonia Baumer Blakkur drá Nedri-Dal

Kurs i föl- och unghästmönstring på Stuteri Stenholmen den 1 april 2002.

Inom Svenska islandshästförbundet har det bildats en projektgrupp som skall arbeta med föl- och unghästmönstringar. Projektledare är Mats Jennerholm och Nina Bergholtz är med i egenskap av avelsdomare. Ytterligare några experter skall knytas till projektgruppen. Under hösten kommer en utvärdering av projektet göras.

Nedan följer en rapport om vad som togs upp under denna kursdag.

Först av allt poängterade Mats att han inte vill att orden döma och domare skall användas. Vi bör använda fölmönstrare, bl a på grund av att alla som kommer att arbeta som fölmönstrare inte är utbildade avelsdomare. Det är väldigt viktigt att utlåtandet inte blir ett ”löfte” angående fölet/unghästens framtida utveckling.

Mats gjorde en sammanfattning om islandshästavelns otroliga utveckling här i Sverige. 1983 betäcktes 74 ston av ett 10-tal hingstar. 1991 fick vi det första svenskfödda klass 1 stoet. Nu har vi 200 ston i klass 1 (65 % svenskfödda) och 600 i klass 2. Förra året betäckte ca 120 hingstar över 1000 ston. Nu har 10 nya hingstar importerats. Det som kan vara negativt är att många hingstar får för få ston, vilket medför att det blir svårt att bedöma dessa hingstars nedärvning. Det vore bättre om fler mycket bra ston importeras.

Generationsintervallet är långt hos hästar. Det är vanligt att bra ston tävlas och kommer in i aveln sent. Det är viktigt att generationsintervallet kortas ner, t ex genom att bra 3-åriga ston betäcks och kommer in i aveln tidigt!

I dag finns ett mycket stort antal unghästar i Sverige, det kommer att bli problem att få dem utbildade och visade vid avelsbedömning. Målet är att 20 % av avkommorna visas.

Positiva effekter med en Föl- och unghästmönstring kan bl. a vara att:

• ge möjlighet för avlare att se varandras föl och unghästar, det är viktigt att kunna jämföra sina egna hästar med andras.

• det även kan ge internationella köpare möjlighet att se svenska unghästar.

• ID-kontroll och märkning kan göras på många hästar samtidigt.

• en mönstring (bedömning) görs.

• det blir en form av utställning man lyfter fram några bra föl/unghästar.

• det kan bli en ”Folkfest”!

Syftet med Föl- och unghästmönstringen är:

• Lyfta fram föl och unghästar.

• Få en dynamisk marknad för unga hästar.

• Starta träning av föl och unghästar inför visningen.

• Träna oss själva dvs. alla inblandade att bedöma våra och andras hästar.

Osäkerheten!!!

Det är svårt att bedöma unga hästar. Viktiga tidpunkter för bedömning av unghästar är när fölet är 3 dagar, när det är 3-4 veckor och när det är 3-4 månader. Det är inte lätt att bedöma en häst som är 5 månader och upp till inridningen. Det går att bedöma vid vilken ålder som helst men resultatet är mycket osäkert! En häst kan ha sin bästa period vid 4 månaders ålder och en annan har sin sämsta tid vid samma ålder.

Det finns endast möjlighet att beskriva det man ser vid detta tillfälle.

Det allmänna avelsmålet är att få fram en modern ridhäst. Ridbarheten är mycket viktig! Vid Föl- unghästmönstringen ser man på hästens:

• Exteriör – är hästen byggd för att bli en bra ridhäst?

• Gångarter – har en hästen gångarter som motsvarar en bra ridhäst?

• Mentalitet – har hästen en mentalitet som ger en bra ridhäst?

Det praktiska arrangemanget

Det är otroligt viktigt med en noggrann planering och att allt är väl genomtänkt. Skicka ut information innan till samtliga hästägare. Betäckningsrapporten skall vara med och hästägarförsäkran skall lämnas. Informera även om säkerhetsföreskrifterna. Anläggningen bestämmer om hästarna skall vara vaccinerade eller inte.

Skall både föl och unghästar mönstras kan det vara bra att ta föl och unghästar två separata dagar. Vid ett stort antal deltagare kan det vara lämpligt att dela upp i olika klasser t ex föl, 1-års, 2-års, 3-års och 4-års klasser.

Säkerheten

Säkerheten togs upp vid ett flertal tillfällen. Följande viktiga punkter poängterades:

• Alla unghästar skall vara oskodda

• Alla hingstar skall vara tränsade

• Hjälm skall användas vid hantering av hingstar

Starta med en allmän information och därefter görs ID-kontroller och märkning. Vid stort antal hästar är det en fördel om det finns möjlighet att ha två ID-kontrollanter. ID-kontrollanterna behöver varsin sekreterare. Det är en klar fördel om fölmönstrarna även är ID-kontrollanter. Då ID-kontrollen ger möjlighet till lite mer kontakt med häst och ägare.

Det behövs tillgång till stall vid ID-kontroll/märkning. Fölet/unghästen ställs med fördel upp längs en vägg med huvudet mot ett hörn. Bra belysning behövs vid ID-kontrollen. Endast renrasiga djur får vara med.

Själva fölmönstringsplatsen bör vara en ridbana med fast underlag och bra staket. En ridvolt på 20 x 40 meter är lagom 20 x 20 är för litet. Ridhus är inte lämpligt pga. att underlaget är för mjukt. Unghästars och speciellt föls rörelser kommer inte till sin rätt vid för mjukt underlag. Det är viktigt att informera fölägarna ordentligt. Normalt leder ägaren stoet och fölet går fritt. Föraren skall gå vid stoets bog och oftast går fölet på motsatt sida. Fölet skall vara in mot fölmönstrarna. Hästen ställs upp med sidan mot publiken. Därefter visas hästarna först i skritt och därefter i trav. Stoet tas ut och ställs i närbeläget stall. Fölet drivs runt med hjälp av två piskförare. Det är viktigt att dessa personer är duktiga piskförare, de måste kunna lite ledarskap och ha lite auktoritet. Nästa står utanför och väntar på sin tur. De går in på ridvolten innan föregående lämnar banan.

Vid mönstringen används skalan 5 till 10 men utan halvpoäng. Bedömningssiffrorna är enbart ett arbetsredskap för mönstrarna och lämnas inte ut till hästägaren. Varje häst får omdömet som mindre lovande, lovande eller mycket lovande. Dessutom ges ett mer omfattande omdöme där varje kategori d.v.s. exteriör, gångarter och mentalitet skall ingå. Detta omdöme skall vara lite mer utförligt än det som ges vid hingst/stobedömningar. Omdömet läses upp för publiken och hästägaren får det även i skriftlig form.

Arbetsprotokollen förvaras så att det finns möjlighet att jämföra med framtida visningar.

arbetsprotokollet anges 1. fölets/unghästens namn 2. program nummer 3. hästens färg och tecken 4. ålder 5. härstamning (mor, far ev. morfar) 6. registreringsnummer (om den är klar).

Fölmönstrare skall ej mönstra i sitt eget område. Ibland går det inte att undvika en jävsituation. Då får mönstraren vara ärlig och tala om att det föreligger en jävsituation. Mönstraren skall ligga lågt och hantera situationen på ett vettigt sätt.

Samtliga som deltar får en rosett. Dagens bästa häst i varje klass kan tas ut alternativt bästa sto, hingst och föl. Det är möjligt att ta ut de bästa till final. Då läses inte omdömet upp utan speakern säger endast att hästen har gått till final. Som avslutning får finalisterna komma in på banan samtidigt och i bedömningsordning. Därefter läses dessa hästars omdöme upp.

Det kan ev. även finnas möjlighet för publiken att rösta fram publikens favorit.

Det är väldigt VIKTIGT att ALLA är medvetna om att omdömet endast gäller mönstringsdagen! Beslut om ev. kastration är ägarens val!